ELSŐ LÁNCHÍD HÍRLEVÉL 3.
2012. július 3.
Köszöntő dr. Tóth Ernő 75. születésnapja alkalmából
2012. június 28-án dr. Tóth Ernőt 75. születésnapján köszöntötték kollégái és tisztelői a Makadám Klubban.
Dr. Tóth Ernő köszöntésére a váci Gombás-patak-hídról készített kerámia mellett egy meglepetéskötet készült, amely az elmúlt években készített hidász irodalmi gyűjtésének kis szeletét tartalmazza.
Ernőnek a műszaki kérdések mellett mindig volt figyelme, nem sajnálta az időd a hidak igényes esztétikai megjelenésére, építészeti megformálására, képzőművészeti megörökítésére, festmények, grafikák, plasztikák, emléktárgyak formájában. Külön kutatta a hídneveket, amelynek köszönhetően ma ismét reneszánszát éli hídjaink elnevezése. Gyűjtötte a hidak irodalmi előfordulásait versekben, elbeszélésékben. Ez utóbbi, több mint 500 oldalas kéziratából válogattuk a meglepetéskötet tartalmát a szűkös terjedelmi lehetőségeinken belül, tudta nélkül, szubjektív szempontok alapján.
Szerteágazó mérnöki munkássága során mindig is kiemelt helyen volt a szakirodalom művelése, melynek tanúsága több mint 300 írása. Támogatta is a hidász munka megörökítését mérnök kollégák írásra ösztönzésével, bibliográfiák és gyűjteményes kötetek összeállításával. Mindezt méltán tükrözi publikációinak jegyzéke.
Nyugdíjba vonulása óta is töretlenül segíte a hazai közúti hidász szakszolgálat irányítását. Külön említést érdemel megyei hídtörténeti könyvsorozata, amelyben a 19 megyéből 16 megjelent – reméljük sikerül munkáját befejezni a hiányzó három kötet elkészítésével.
A Hidak az irodalomban című meglepetéskötetet hamarosan közzétesszük elektronikus formában a digitális hidász szakkönyvtárunkban.
Vasúti Hidász Találkozó volt Pécsen
Megtartották a VIII. Vasúti Hidász Találkozót Pécsen 2012. május 30. és június 1. között. A hagyományosan más-más vasúti igazgatósághoz látogató konferencia sorozaton elhangzott több mint 30 előadás megjelent a Sínek Világa különszámában.
Az elhangzott színes beszámolók alapján számos nagy fejlesztés várható a közeljövőben megbízást és munkát adva a hidász tervezőknek és kivitelezőknek. Ezek közül kiemelkedő feladat a budapesti Déli összekötő Duna-híd harmadik vágánya, a kiskörei vasúti-közúti Tisza-híd cseréje és az új nagysebességű tokaji Tisza-keresztezés.
A találkozóra megjelent a Vasúti hidak szakkönyvsorozat negyedik kötete, amely a debreceni, budapesti és szegedi igazgatóság után a pécsi igazgatóság területének műtárgyait mutatja be. E könyvsorozat dr. Tóth Ernő megyei hídtörténeti sorozatának mintájára gazdagon illusztrálva ismerteti hazánk hídállományát. A sorozat 2003. évi indulása előtti időszakból ezek előképeként 1997-ben 12 hidat ismertető miskolci füzet készült, majd 2000-ben szemelvényes kötet az északnyugat-magyarországi terület 1846-1946 közötti hídépítésekről.
Galoppozó Volga-híd újrahangolása
Megszelídítették a volgográdi táncoló Volga-hidat
(tudósítás a Bridge Design & Engineering cikke után)
2010. május 20-án bejárta a világsajtót a szélben táncoló Volga-hídról készített számtalan videó, felkeltve a laikusok és szakemberek figyelmét egyaránt.
Volgográdnál (korábbi Sztálingrád) 2009. október 10-én, 13 évnyi hídépítés után átadták a 7,1 km hosszú Volga-hidat. Végleges formában teljes autópálya keresztmetszetre tervezett közúti hídnak első ütemben elkészült valamennyi alépítménye, de csak az egyik felszerkezete.
A 1,25 km hosszú, tíznyílású acél mederhíd igen karcsú, folytatólagos, szekrény keresztmetszetű gerenda szerkezet ortotróp pályalemezzel. A legnagyobb támaszköze 155 m.
A megnyitás után fél évvel, 2010. május 20-án a hidat a rendkívüli lengések miatt le kellett zárni. Noha egyes híradásokban „több méteres” lengésekről is beszámoltak, a valóságban a függőleges rezgések ± 400 mm értéken belül maradtak. A híd lengését a Tacoma Narrows katasztrófájával azonosan az állandó, egyenletes oldalszél okozta és nem a viharos szélsebesség. Ha a leváló szélörvények a híd saját frekvenciájával közel azonosak, a kialakuló vibráció amplitúdója ± 400 mm értékű lehet.
A híd javításakor kérdéses volt mekkora az a csillapító tömeg, amely elegendő a sajátrezgés elhangolásához, szerkezetileg kivitelezhető és beépítési költsége is megfelelő.
A kísérletek eredményeként 12 darab, egyenként 5200 kg tömegű vezérelt lengéscsillapítót építettek be. A beavatkozás hatására a kialakuló lengések amplitúdója tized részére csökkent, emellett biztosítja a hídlengések fékezését normális forgalom esetén és gyorsítja a kialakuló kisebb lengések leépülését is. A lengéscsillapítókat a mederhíd 4. 7. és 8. nyílásában helyezték el (nyílásonként 4-4 darabot), de ezek hatásukat az egész mederhídra kifejtik a szerkezet folytatólagossága miatt.
A híd rezgése 0,41 – 1,04 Hz tartományban veszélyes, ezért vezérelt/adaptív lengéscsillapítókat alkalmaztak, melyet a Maurer Söhne szabadalmaztatott és alkalmazott korábban több ferdekábeles hídnál világszerte: Kampen (Hollandia), Dubrovnik (Horvátország), és Sutong Bridge (Kína). E lengéscsillapítónak gerendahíd esetében azonban ez az első alkalmazása.
Az adaptív lengéscsillapító a csillapítási paramétereket önállóan szabályozza saját elektronikus vezérlésével. Érzékelő méri az aktuális frekvenciát, a vezérlő számítógép pedig irányítja a lengéscsillapítókat. Egy monitoring rendszer tárolja a híd és a lengéscsillapítók mozgásait.
A lengéscsillapítók beépítését 2011. augusztus – szeptemberben végezték. Mivel a lengéscsillapítót nem tudták a híd belsejében bejuttatni, a telepítés helyén, a pályalemezen 1200x600 mm-es nyílást vágtak, amelyen keresztül a lengéscsillapítót 100 kg-os darabokból a híd belsejében összeszerelték. A munka végén a pályalemezt és burkolatot helyreállították.
A beépített csillapítókkal várhatóak a lengések amplitúdója ± 40 mm alatt marad. Rendkívüli körülmények esetén ± 80 mm amplitúdójú mozgás felett a hidat ismét le kell zárni.
Hivatkozás:
Dancing Bridge of Wolgograd tamed. Maurer Söhne press release, march/12
Wolfgang Fobo: Last dance. In Bridge Design & Engineering, 2012 second quarter Issue No. 67 p. 58-59
Eddigi hírleveleinket megtalálhatja honlapunkon összegyűjtve.
Hajós Bence - szerkesztő
elsolanchid@elsolanchid.hu
Amennyiben nem kívánja továbbiakban hírlevelünket megkapni, a következő linken lejelentkezhet: Leiratkozás