ELSŐ LÁNCHÍD HÍRLEVÉL 5.
2012. november 9.             

www.elsolanchid.hu/hirlevel05

Hidász Napok elődásai - Sopron, 2012. szeptember 18-19.

A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ 2012. szeptember 18-19-én „Hidász Napok” konferenciát szervezett a Hotel Sopronban. A kétnapos tanácskozáson elhangzott előadások diasorozatai letölthetőek a KKK honlapjáról.


HIDÁSZ CÉGEK ADATPARKJA: www.hidak.hu

Újdonságunk! Elérhető a tematikus hidász link-gyűjtemény, amelyben több mint 150 társaság honlapjának hivatkozása található. Kiegészítésre, módosításra vonatkozó javaslatokat örömmel fogadjuk az elsolanchid@elsolanchid.hu címre.

Az adatpark egyes csoportjai a következők: Szakszolgálat, állami intézmények, Tervezők, szakértők, Lebonyolítók, Kivitelezők,
Anyagok, célgépek, gyártók, Laborok, anyagvizsgálók, Koncessziós autópályák, Folyóiratok, kiadványok, Szakmai egyletek, oktatás, Adattár, galéria, egyéb


Összeomlott a zsaluzat az épülő szlovák D1 autópályán - 2012. november 2.

Szlovákiában, a D1-es autópálya Kiskerény (Kurimany) és Illésfalva (Iliasovce) között épülő hídjának zsaluzata 2012. november 2-án betonozás közben leszakadt. A baleset a híd betonozási munkálatai közben, nem sokkal délután két óra után következett be, amikor a készülőben lévő híd zsaluzatát alátámasztó ideiglenes állványzat - egyelőre részleteiben nem ismertetett okokból - leszakadt. A baleset idején 17 munkás dolgozott a mintegy 20 méter magas hídnál. Közülük ketten azonnal életüket vesztették, egy harmadik sérült a mentőhelikopterben kórházba szállítás közben, a negyedik pedig két életmentő műtét után a kassai egyetemi kórházban halt meg. A tragédiának ezen felül 3 súlyos és 11 könnyebb sérültje is van.

Az ötnyílású, monolit, utófesztített vasbeton völgyhíd keresztmetszete hárombordás. Az autópálya két pályája részére statikailag független hidakat terveztek. A tragédia az első felszerkezet második nyílásának betonozásakor következett be.

Noha a részletes okokat még nem ismertették az elhúzódó vizsgálatokra hivatkozva, az építéstechnológiáról sokat elárul az omlás előtti és utáni fényképfelvétel:

További képek a mentésről. Egy rövid videón látható építés közben az alkalmazott támrendszer.

Fényképek tanulmányozása után feltűnő a magyarországi tipikus monolit vasbetonépítéstől eltérő technológia: "állványerdő" helyett néhány koncentrált támasz, illetve kéttámaszú tartók sokasága helyett többtámaszú nagy acélgerendák. Szokatlan az ideiglenes támasz merevítési megoldása is: K-merevítési szintek között csak húzott átlós feszítés. Az alkalmazott állványzatról kijelenthető, hogy valamennyi deformációkra, egyenlőtlen elmozdulásra, reakcióra rendkívül érzékeny. Fényképek szerint kérdéses lehet a zsaluzat vízszintes merevsége, teherbírása. Csupán képek alapján a pontos okokat megnevezni azonban nyilván nem lehet.

Részletes képgaléria összeomlás után quadrokopterből készítve.  Két összefoglaló videó quadrokopterről és közvetlen közelről (reklám után indul el). Tervezők által készített látványvideón látható az egész autópályaszakasz, a leomlott zsaluzatú híd 2:44-nél látható jobb oldalon.

Ing. Peter Paulik PhD, a pozsonyi műszaki egyetem szakértője szerint az állvány alapozásával kapcsolatos károsodás kizárható. Megjegyzi, hogy az alkalmazott karcsú alátámasztó-rendszert noha számos esetben alkalmazták korábban, de nem ilyen nagy magasságban és nem ilyen nagy konzolos kinyúlással, szélességgel.

A közvéleményt különösen borzolta ama tény, hogy az érintett autópályaszakasz építését irányító céghez kötődik a 2008. évi csehországi hídleszakadás is, melyről lásd következő írásunkat.

Főbb források: www.ujszo.sk www.sme.sk www.cas.sk


Építés közben leszakadt öszvérhídba rohant a vonat Csehországban - 2008. augusztus 8.

A csehországi Studénka vasúti csomóponti állomás vágányai feletti közúti felüljáró építés közben a sínekre zuhant. A híd roncsaiba belerohant a Krakkóból Prágába tartó Comenius Eurocity vonat. A szerencsétlenségben nyolc ember életét vesztette, további 95 ember megsérült.

A háromnyílású vasút feletti híd folytatólagos, ötfőtartós, öszvérszerkezet, igen ferde alátámasztással. A főnyílásban öt vasúti vágányt hidal át. A vasúti forgalom folyamatos fenntartása érdekében betolásos építésmódot választottak úgy, hogy a főnyílás betonozását a tolás előtt a szélső nyílásba ütemezték. A leszakadás a részben elkészült pályalemezű szerkezettel következett be.

A baleset vasúti adatairól pontosan beszámol a vasútbiztonsági hivatal: A híd leszadását végignézte az éppen közeledő Comenius Eurocity mozdonyvezetője. A 266 m hosszú, tíz kocsis személyvonat, fedélzetén 400 utassal ekkor 134 km/h-s sebességgel 638 m-re volt a híd előtt! Az ütközésig 19 másodperc volt hátra.

Ütközés előtt 452 méterrel, illetve 14 másodperccel vészfékezett a mozdonyvezető, majd a géptérbe menekült - csodás módon a katasztrófát túlélve.

A becsapódáskor az 539 tonna tömegű szerelvény 90 km/h sebességgel ütközött az 500 tonna tömegű hídszerkezettel. A hidat a szerelvény 33 méterrel tolta el.

Számos mulasztás és súlyos hiányosság vezetett a katasztrófához. Az eredeti tervekhez képest megváltoztatták az építéstechnológiát. A híd mozgatása során több probléma és megakadás is volt, melyeket nem vettek elég komolyan. A kivitelezés folyamata sokszor rögtönzött, végiggondolatlan volt, a híd építési geometriája is rossz volt. A kivitelezők alábecsülték a műszaki feladatot. A tolópálya instabil volt, jelentős egyenlőtlen magasság-különbségekkel.

A bírósági tárgyalásra elkészítették a teljes híd és technológia 1:50 léptékű modelljét, szemléltetve a leszakadás szövevényes okait.


Az elsődleges felelősnek a bíróság a kivitelezőt mondta ki. De a vizsgálatok során kiderült, hogy a beruházó, műszaki ellenőr az építkezést elhanyagolta, az építéstechnológiát részleteiben nem is ismerte, a beruházást lényegében csak pénzügyi szempontból követte.

2009-ben teljesen új technológia szerint, betolás helyett nyílásonkénti bedaruzással a hidat megépítették, a pályalemezt a vasút felett, végleges helyén betonozva. A tragédiára tekintettel a hidat befejezése után minden ünnepség nélkül adták át a forgalomnak. A településnévre keresve rengeteg beszámoló, kép, videó elérhető az interneten.

Főbb források: www.kbsz.hu www.zpravy.ihned.cz www.sme.sk www.novinky.cz


További információk honlapunkon.

Eddigi hírleveleinket megtalálhatja honlapunkon összegyűjtve.

Hajós Bence - szerkesztő

elsolanchid@elsolanchid.hu

Amennyiben nem kívánja továbbiakban hírlevelünket megkapni, a következő linken lejelentkezhet: Leiratkozás

 

Hírlevél feliratkozás:
ok


Copyright © 2011 ELSŐ LÁNCHÍD - Mérnöki és Szolgáltató Bt - Minden jog fenntartva! Design & programozás: Arteries Studio